Saturday, May 5, 2012

Istana Negara

Sudah dua minggu bersarapan di luar. yihaaaaaaaaaa............tak payah aku nak bangun awal2 siapkan sarapan lagipun empat kepala empat menu yang lain-lain. jadi kesudahannya pergi makan luar. bolehlah makan dengan menu masing-masing. Sampai2 saja dari kejauhan restoran yang menjadi tempat harian bersarapan ain dan abahnya sebelum pergi sekolah *Hari-hari roti canai kosong dengan teh o. Pelik dengan perangai Ain ni..tak pulak dio jemu bukan main ramai lagi orang dalam restoran tersebut. aku dah agak sure tak ada tempat ni..tepat sungguh jangkaan aku..duk melomggok kami berempat menanti meja kosong...Alhamdulillah ada lantas mula sesi aku tawaf sebab tak tahu nak makan apa..alih2 aku ambik nasi putih + hati lembu goreng+ ayam masak sweet kicap bertepung.(menu pagi merangkap lunch terus)..ambik turn jaga anak-anak, abahnya pulak. aku kerling2 abahnya...(sama juga menu merangkap lunch) last sekali kakak ain request nasi putih dan ikan goreng...so kami berempat dah beralih makan tengahhari..

sambil makan biasalah ayat si kakak..
Abah..lepas ni nak ke mana? 
balik rumah duk rilek2 " sampuk ibunya yang memang dah mengerti maksud si ain. terus kakak ain buat muka..abahnya menyepi maybe tengah duk fikir nak ke mana...

Lepas makan-makan masuk dalam kereta dengan perut ketat..kereta menghala tanpa tujuan sehinggalah si abahnya menghala ke kuala lumpur

kita ke Muzium nak, abahnya bersuara
ikutlah...sampuk ibunya mengiyakan pendapat abahnya

atau kita ke Istana Lama, sambung abahnya

ok jugak, dalam kepala boleh aku berkingsi dengan murid2 aku..ataupun mencadangkan untuk lawatan next year nanti andai tempat tersebut menarik dan sesuai untuk dilawati..

Ala  .tak bawak camera or handphone ibu..cuma ada handphone cikai abah sure tak cantik gambar nanti; duk berkira-kira seorang diri..

lebih kurang 20 minit kami sampai di jalan istana dan abahnya melencong ke jalan bukit petaling kerana dikatanya jalan masuk sebelah situ...masuk sampai ke medan ikan bakar belakang istana...hanya nampak jalaln keluar saja..so ambik keputusan tanya cleaner yang kebutulan ada berhampiran...

abahnya dengan muka confident masuk di laluan yang kereta keluar ( aku cuak sebab dah siap letak no entry dan hanya untuk keluar sahaja)

betulke abah

ntah, cleaner tu cakap lalu sini,,abahpun pelik jugak

lalu dengan penuh hati2 sebab rasa pelik menguasai diri masing2 last sekali di halang oleh park guard..dah rasa apa yang akan ditanya oleh guard. cepat2 abahnya tanya dan bagitau yang cleaner tu cakap lalu ikut sini...
berpeluh  ketiak abahnya.....cleaner tu punya pasal...ha..ha...nasib baik silap laluan boleh jugak parking paling hampir dan cepat sampai di muka pintu..

bila masuk je aku dah nampak orang berpusu-pusu je dari laluan utama depan. la boleh je parking di situ...lagipun sebelum ni kalau lalu di depan istana sure aku jadi leher zirafah sebab nak tinjau keadaan dalam istana....dapat juga masuk dalamm...

pusing bukan main lagi nak mencari pintu masuk..jauh bebenor dan orangpun boleh kira ramai juga...siap berhenti beli air

eh abah..kot2 tak boleh bawa masuk minuman/makanan.baik beli lepas keluar...
sekali lagi sangkaan aku tepat..kan ibu dah kata * ayat berlagak ko..dah terpaksalah aku pikul air2 masuk dalam beg hana.Bayaran masuk adalah percuma tetapi dikenakan bayaran untuk kamera or apa2 yang berkaitan dengan rakaman.

keadaan serba kuning (maklumlah istana raja katakan)..pusing2 tanpa tujuan (gila nampak sangat tak berapa minat) ** tapi ada insiden yang hampir2 memalukan tau..
boleh si ain dengan lasaknya pergi tolak petsyen (maybe dia ingat dinding kot) nasib baik benda tu tak jatuh..kalau terbalik sure hempap orang sebelah sana..dan aku doakan tak ada sesape yang menyaksikan insiden itu..kui..kui..kuiii...

ha..baru ada gambornya............dah kata telefon cikaiii

 tengah surf info

 cantek abah dan ain posing..adik pulok kelaut


 sengeh terpaksa lepas insiden di bawah ni

 time insident..ha..ko jah kalut aku nak pegang petysen dari terbalik...


 sapo nak sanding atas ni


ain tak perasan gambar dio masuk jugak..kui..kui


posing mat auuwwwwwwwwww

2 comments:

Anonymous said...

hebatnyer bukanker itu muziumyang dipamerkan dengan banyak barang barang yang berada didalam istana duli yang maha mulia selangor.jadi mesti bestkan sebab istana tu buka 8 hari jer.datanaglah rumah akak rumah akak sepi jelah akak main askar jer.(sambung comment tadi).sebab ape best istana dah terkenal ada kat dalam TV

Anonymous said...

bukalah email akak