Thursday, April 24, 2008

Penakut betullah aku

Perjalanan aku tidak sesukar mana...alam persekolahanku berlalu macam biasa dan tak de tersangkut..alam kuliahpun sama cuma ada 1 paper aku sangkut dan repeat balik...boleh dikatakan student yang kena repeat dalam 70% yang luluspun ramai yang dapat karipap ('D 'le)...kami ke yg bengap? ataupun lecturer yang tak betul..tapi aku tak salahkan lecturer.
Ha...tiba2 aku teringat one case aku kat UPM dulu..time tu rasanya awal diploma. Masih mentah dan tak faham dengan selok belok kat UPM(umur tika tu 18 tahun). kami difahamkan one student kena ambik one activiti kokurikulum kalau tak kita orang tak dapat Grad (nipu betullah) so aku pun dengan member ku ambik silat Cekap Hanafi. Kunun2 untuk mempertahankan dirilah. masa training dia ialah setiap malam rabu di padang depan fakultiku... nak dijadikan cerita...student yang baru perlu menjalani proses (aku tak Pastilah nama dia dah lupa) tapi macam sesi penerimaan student baru atau dengan kata lain sesi penerimaan watikah kot..lantaklah apa2. dalam sesi tu kami dipertemukan dengan ketua (bos besar persatuan silat tersebut)..setiap student kena bergilir2 bjumpa (duduk bersimpuh depan dia)-ala macam orang nak akad nikah tu..yang lelaki siap berjabat tanganlah. Tok ketua tu suruh mengucap dua kalimah sahadat, bagitau nama ibu dan kemudian memberi setiap student baru kain putih dan sepotong ayat quran. kain putih tu di alaskan sebagai lapik tidur kita dan mesti baca ayat2 tu lah sebelum tidur(kalau tak silap aku kena buat untuk 3 malam berturut2-ntah dah lupalah). Tika itu aku dah rasa seram sejuk.takut nya(takut hantu he..he) dan time tu aku tengah period so aku tak perlu lagilah nak tidur beralaskan kain putih dan baca ayat tu..malam pertama (walau aku tak buat lagi) aku tak boleh lelap sampai pagi...tubuhku dah berpeluh-peluh. takut beb..mana tahu kan kain putih tu tiba2 menjelma lembaga putih kat hujung katil ku...ataupun time tertidur dia datang dalam mimpiku..hish..hishh...macam2 dalam benak fikiranku.

Sesi latihan pertama...kami diajar yang basic. tapi kenapa hatiku dah tak de semangat untuk belajar..dah mati bila duk teringat kain putih yang masih ada dalam beg aku kat atas meja study. Ayat Al-quran yang dia bagipun aku tak tengok.. hafal jauh sekali...dalam minggu tu hatiku tidak keruan...dan akhirnya keputusan aku adalah BERHENTI. pada malam latihan sesi kedua itulah aku memberitahu seniorku dan memulangkan semuanya siap dengan alasan sekali...

"saya tak dapat nak bahagikan masa untuk study..banyak assignment kena buat"

padahal aku jenis yang penakut tak nak mengaku...

No comments: