Friday, July 24, 2009

Dah seminggu

Alhamdulilah dah seminggu aku menjlani pembedahan buat kali ke empat dalam empat tahun ni. hilang kata aku bila fikirkan perkara ni. tapi aku redha kerana aku masih lagi sihat dan diberi peluang untuk menjalani kehidupan dengan baik. Semasa sakit aku terfikir begitu tabah insan2 yang mengalami sakt yang kritikal dan terpaksa ditanggung sepanjang hayat. mereka cukup tabah. memang benar semasa saat sakit kita amat perlukan sokongan insan terdekat. sokongan kasih sayang. aku dah biasa pergi untuk pembedahan sorang diri. sign sendiri dan yang paling syahdu tahun lepas. masa tu ayah cukup sebulan meninggalkan kami secara tiba2. aku ke HKB untuk menjalani pembedahan dan segala urusan warded aku buat sendiri dan menanti saat ke bilik bedah sorang diri. disorong ke katil selepas bedahpun tanpa ada sesapo yang datang jenguh. nak buat macam mana..suami di KL. Mek kat umah perlu jaga Ain dan malam2 ada kenduri tahlil. dalam tempoh tak bleh bergerak kesan ubat bius tu sodih jugak sebab perut lapar jadi dengan tak malu nak mintak nurse tolong belikan rori sebagai alas perut. nurse ok cuma dia cakap kejap lagi nasik akan dihantar so aku mengangguk menndakan nak tunggu nasik. tapi dengan keadaan tak boleh gerak tu tanpa ada sesapo menemaniku aku hanya memandang nasik kat depan. tapi kita hidup bermasyarakat adalah makcik kat sebelah tolong2 sikit.

tepon abah ain kat Kl cakap tak naklah sorang2 macam ni. Tapi sama gak tahun ni. abah ain dah plan nak menemaniku tapi nak buat macam mana ain ngamuk nak ikut jugak. mana boleh nak biar ain duk spital sepanjang hari. kesian lak.. so sekali lagi aku keseorangan menguruskan segalanya. sob..sob..sob sedih tapi tak sangka gak abah ain datang dalam sejam kemudian semasa aku bersiap nak ke bilik bedah. pas bedah abah ain dah gelisah nak jenguk ain. takut ain nak berak....nyampah tapi untuk keselasaan anak kita redha jelah....so sekali lagi ku ditinggalkan keseorangan.....waaaaaaaaa...........

aku berdoa moga aku akan sembuh sampai bila2 dah penyakit ni dah tak berulang lagi..

dalam tempoh seminggu ni aku dah rasa sakit selepas bedah..pedih teramat sangat luka tu dan kesan bius yang menyebabkan aku tak boleh bangun sebab sakit kepala dan muntah2....

No comments: