Sunday, August 30, 2009

Apa kau rasa- puisi seorang abah

abah ain kan ala2 jiwang gitu. pendek kata ada aje puisi yang dikarang spontan tak kira masa untuk kami berdua. kalau tak untuk isteri kesayangan dia untuk anak kesayangan dia. walau kekadang ayat dia semakin memeningkan aku. teringat masa bercintan cintun dulu...banyak pusii untuk aku tapi kenapalah aku tak simpan elok2. aku rasa aku simpan tapi entah dah tak tahu simpan kat mana. dah lupa..



Apa kau rasa
saat tangan mulus itu menggenggam erat jemarimu
kala bibir mongel itu tersenyum
lirikan mata pula menikam terus jantungmu
dan suara gemersik bak buluh perindu itu
berbisik dicuping telingamu
"Ain sayang Abah"...apa kau rasa?

Apa kau rasa
takkala dia berlari
menuju terus ke arahmu
melambai tangan dan mendepakannya
kala hampir tiba....
lantas terus memelukmu
diiringi rengekan manja sang puteri
mengilai galak..seakan tiada apa menganggu

Apa kau rasa
waktu soalan bertalu tiba
bertanya itu dan ini
ini dan ini serta kenapa dan mengapa
ingin tahu semua tanpa kau mampu
menipu walau terasa ingin buat begitu
tapi hati tak berdaya berbohong
kerana melentur buluh biarlah dari rebung

Apa kau rasa

kala dia meragam
demam panas seluruh badan
suhu mencanak tinggi melangit
hatimu jadi kaget dan panik
saat itu..mata tak lena
hatio berdoa...Ya Allah sembuhkanlah sakitnya
dia terlalu kecil untuk semua ini

Apa kau rasa
dulu sebesar cuma sekarang sebesar laba
dulu menangis kini ketawa
dulu merangkak kini berlari
dulu mintak susu kini minta itu dan ini

apa kau rasa
dalam tidur ada dia
dalam jaga ada dia
dimatamu dia dihatimu dia
dia segala-galanya
dia makna hidupmu

aku rasa bahagia
dia cermin saatku kecil
saat aku kepayahan menikmati alam remaja
saat aku meniti bebanan waktu dewasa
saat aku bergelar seorang ayah.


* dia cermin saatku kecil
ibu tahu sebab abah pernah kata abah tak nak anak abah memendam keinginan memiliki sesuatu sepertimana abah melalui kepayahan hidup. memendam rasa dan keinginan. hasilnya Ain abah manjakan dengan segala apa yang diinginnya baik kasih sayang ataupun kebendaan. sebab itu ibu perlu bertegas dengan ain. ini sikap ibu dan itu sikap abah. moga Allah memberi kebahagian buat kita sekeluarga. Amin

No comments: