Monday, August 24, 2009

hari ni banyak lauknya

puasa hari ke-3 tiba2 banyak pulak juadah berbukak. calling abah kat tempat keje mintak belikan sayur nak buat sayur lemak dan teringin pulak nak makan tempe goreng berlada jadi suruh belikan nanti tempe. tunggulah aku dengan setia kat umah. jam 5.30 baru abahnya balik..napolah penjara tak kasi balik awal macam jabatan lain. aku rasa kalau jabatan lain 4.30 dah boleh balik macam aku keje dulu..kul 4.30 dah balik. tapi tak apalah aku dah siap2kan tumbuk segala bagai cuma tunggu letak atas dapur je.
sekali aku belek2 plastik carik nyiur...mana diletakkannya..ler...abahnya lupa nak beli..jadigak terpaksalah patah balik turun tangga ke kedai depan umah. itulah kalau abah ain yang belikan sebab dia ni tak reti sangat bab masak-masak. akupun sebenarnya tadi tak ingatkan beli nyiur.exercise abah ain di bula-bulan posa ni.

masak-masak dalam 1 jam semua siap......bila dihidang2 banyak pulak rasanya

1. sayur lemak ala kelatan ya....ni kita letak ikan rebus ditumbuk sekali dengan sedikit lada hitam dan bawang.
2. udang masak pedas
3. tempe + ikan bilis + kentang- sedikit masim ler...maybe ikan bilisnya masin dah kot -tak apa buln pose
4. Ayam goreng
5. kuih muih yang dibeli
6. pengat pisang semalam-masih lagi sedap tau

***aku beria masak kuah untuk Ain tapi apa yang dia mintak ialah
"mana kicap...mana kicap putih je nasi ni'...dengan suara nak nanges sebab tak dek kicap dalam nasik dia

dengan mendengus aku pegilah ambik botol kicap bagi kat dia baru diam tapi aku letakkan jugak sesudu kuah lemak. ain siap marah tu.

'apa ni..tak nak lah..."

so kita pun cakap..opppss..sorry ibu tak sengaja...tak apa sikit je..makan ya..nah ibu gaulkan dengan kicap dah tak nampak dah kuah tu..itu taktik cakap tak sengaja.

entry aku tak begambor..malas benar nak sambung cable...

No comments: