Saturday, August 22, 2009

Plan masak macam2 last2 lepak di Puchong

hujung minggu kami memang di Puchonglah. kalau tak bertandang hari sabtu sure hari Ahad. Ainlah asyik duk merengek2 nak pegi umah kakak. bukan apa dia bosan duk sesorang kat umah ni. kalau kat sana dia boleh main-main lepas tu balah dan yang pasti Ain ni yang menang kalau berebut sesuatu. dahlah buat macam rete sendiri. perangai sapolah yang diikutnya. so kami kesanalah dan tentulah kalau ke sana terus telajak sampai ke petang dan kalau dah ke petang terus berbukak kat sanalah. banyak betul lauk2nya yang aku buat hanya goreng kacang + sambal bilis poyok + kuah percik ayam+pengat pisang. kakak aku pulak buat gulai ikan keli (nampak sedap bangat tapi sayang aku tak makan ikan keli) + kerang masak pedas manakala ayam dibakar oleh abang iparku. wehhhh...await aku yang lebih masak ni....baru aku sedar.....macamlah bende yang aku buat tu susah sangat. adik aku yang Shah Alampun bukak sama. meriah sikit.......

dalam banyak makanan yang aku masak semestinya yang paling dinantikan abah ain ialah pengat pisang. memang sedapler pengat aku tu tapi aku rasa semua hasil tangan aku tak pernahlah tak sedap. kan abah..kan...hari ni pun aku nak buat pengat pisang lagilah. abah ain nak makan lagi. tapi yang paling kelakar sakni...time tu aku sengaja nak kenakan abah ain. dia tengah duk gosok baju keje dia. so aku tanyalah

abah sayang kat ibu tak..* dalam kepala aku kalau dia kata tak sayang aku tak nak buatkan pengat pisang....

so dengan spontan terus abah ain jawab

""tak "" **memang itulah yang aku jangkakan

aku gelak guling2 siap cakap sebab abah cakap tak sayng maka ibu tak nak buat pengat pisang....ha,,ha

abah ain terus gelak sambung cakap...mana...mana ayat abah tak habis lagilah

tak bencipun..sayang sangat

saje nak kenakan abah ain yang duk berpeluh ion baju keje untuk seminggu. dia tukan cerewet bak pakaian dia. jadi dia lebih suka gosok sendiri. kalau boleh tak nak satu kedutpun yang ada

No comments: